Ledare

Här har vi samlat länkar till olika sidor med information om sådant som kan vara ett stöd för dig som är ledare i kåren när du ska planera och genomföra olika aktiviteter. Här finns också länkar till ledarutbildningar som riktar sig till scoutledare.

Ledare

Ledarinformation

Som ledare i Tegs scoutkår så är du del av en familj som tillsammans skapar en meningsfull fritid för scouterna i kåren.

Tegs scoutkår tillhör riksorganisationen Scouterna. Den bildades 2012 och därefter har de olika scoutförbunden/kårerna anslutit sig till den.

scouterna.se hittar du diverse stöd till dig som är ledare i form av mallar för rekrytering, förslag till program för åldersgrupperna, läger m.m.

Scoutshop

Scoutshop är Scouternas egen webbshop för scoutskjortor, tröjor och märken. Kåren får rabatt vid gemensam beställning över visst belopp. Hör därför med Kärran innan du gör en beställning. Ett tips är att titta på märkena i shopen i samband med planering av verksamheten. Där finns bra beskrivningar för vad man ska klara av för att få ett visst märke.

Scoutdräkt

Scoutdräkten används för att stärka den gemensamma identiteten och genom det en del i Scouternas symboliska ramverk.  Det finns flera olika plagg att välja mellan scoutskjorta, tröja med kort eller lång ärm och piketröja. Vid Scouternas stämma 2012 (Demokratijamboreen) beslutades att ”Vid all scoutverksamhet bör scoutdräkt eller scoutkläder bäras. Det innebär att det ska framgå tydligt av klädseln att man är scout. Med scoutkläder menas profilplagg med ordet scout, Scouternas logotyp eller samverkansorganisationernas logotyp väl synlig”.

Snabblänkar

E-post Google Workspace*

Dokumentarkiv Google Workspace*

Kalender google workspace*

Hjälpcenter Google Workspace*

Närvaroregistrering Umeå kommun**

Scoutnet

Västerbotten-Ångermanlands scoutdistrikt

Leda scouting (scouterna.se)

Scoutdräkten (scouterna.se)

Scoutshop.se

Scouternas folkhögskola

* Det krävs ett @tegsscoutkar.se konto i Google Workspace för att kunna använda, logga in med ditt Scout-ID. Läs denna guide om du inte vet hur du gör.
** Inloggning via Bank-ID, behörighet får du av medlemsregistrerare.