Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. Scoutskjortan med tillhörande halsduk har varit scouternas kännetecken sedan rörelsen startade i England 1907. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Vår scoutdräkt

Sedan 2007 har alla scouter i Sverige en gemensam scoutdräkt. Det finns flera olika plagg att välja mellan: kort- eller långärmad skjorta, kort- och långärmad t-shirt samt pikétröja. Färgen är petroleumblå.

Tegs scoutkår har en egen kårhalsduk som är rutig. Den officiella gemensamma halsduken för Scouterna är mörkblå och kantad med ett gult band som har scouternas märke i mörkblått.

För att fästa halsduken använder du sölja. Förutom den du kan köpa i scoutshoppen kommer du att få chansen att få egna personliga söljor. Då och då gör vi egna söljor på scoutmöten och läger.

Köp scoutdräkten

Vi gör regelbundet gemensam beställning från kåren av scoutskjortor och tröjor. Tala med din ledare om du vill köpa en skjorta eller tröja. Du kan också själv köpa scoutdräkten och andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop.