Sommaren 2019 så var Felicia Ödmark, utmanare från Tegs Scoutkår ute på ett häftigt äventyr. Under två veckor seglade hon med scouternas fartyg Biscaya. Läs hennes spännande reseberättelse nedan. Blir du nyfiken och vill du också segla med Biscaya efter att ha läst Felicias berättelse, så finns mer information på deras hemsida

Varje år har man som scout möjlighet att resa med scouternas egna segelbåt Biscaya. Det finns flera olika turer till olika destinationer som man kan välja bland och de kan variera från år till år. Det finns äventyrar-seglingar (12-15 år) och de brukar pågå ungefär en vecka och sen finns det utmanar/rover-seglingar (15 + år) och de brukar vara ungefär 2 veckor – det var en sådan jag var på. Jag valde att åka själv från min kår för att testa på att lära känna en helt främmande grupp människor och min destination var Strömstad tillbaka till Strömstad.

Innan jag börjar att berätta om själva resan, tänkte jag berätta om upplägget på Biscaya. Biscaya är som sagt en segelbåt, den är ungefär 16 meter lång och rymmer en besättning på 16 personer. Därav finns en kapten; som har allt ansvar för båten och turen, tre underskeppare; som hjälper till att lära scouterna att segla, och sen till sist: 12 gastar (scouter) vars uppgift är att segla och ha ett riktigt roligt läger:).

Alla tider dygnet runt är uppdelade i ett schema. Det finns arbetsvakt, frivakt och seglingsvakt. När du är i arbetsvakt lagar du mat, städar eller bakar eftermiddagskaka, under seglingsvakten seglar du och under frivakten så är du ledig, vilket oftast innebär att du sover.

Biscayas kök.

Så länge man är ute till havs måste det vara en patrull som seglar, så dygnsrytmen blir speciell. Ibland måste man segla mellan 12-04 på natten och ibland måste man sova mellan 12-16 på dagen för att orka med. Det blir ganska slitigt så det är bra att vara beredd på att du kommer vara trött. Som tur är brukar man sova i hamn i snitt varannan natt för att samla
krafter.

Nu tänkte jag berätta om min segling (12 juli – 23 juli)

Vi började som sagt i Strömstad där vi la ut mitt på dagen den tolfte juli. Vi tankade båten och gav oss iväg mot Norge. Innan middagen körde en båt upp jämte oss – det var norska tullen! Vi hade redan nått norskt vatten.

Strömstad

Morgonen efter vaknade vi upp i Oskarsborg (Norge) där vi lagt i hamn under natten. Vi gick för att upptäcka fästningen som fanns där. På eftermiddagen la vi ut för att ta oss vidare till Oslo.

Vi kom till Oslo vid middagstid och efter vi ätit gick vi ut på stan för att upptäcka. Vi köpte superdyr glass (de har sockerskatt i Norge!!), satte oss på en kulle och såg ut över hamnen och när vi kom tillbaka till båten spelade vi kort. Vi sov i hamn den natten.

Oslo hamn

Morgonen efter städade vi på båten, gick på utflykt till slottet och åt lunch innan vi la ut. Vi satte nu sikte på Risør : ett norskt hamnsamhälle.

Vi kom fram till Risør ungefär ett dygn efter. Det var superfint där med alla vita hus. Vi köpte superdyrt godis, planerade och köpte mat till resten av veckorna samt badade. Sov i hamn även den natten.

Risør genom kikaren

Dagen efter gick vi till en sjö bakom en kulle och badade. Uppskattningen för sötvatten har nog aldrig varit så stor. Vi köpte glass innan vi lämnade Risør och satte kurs mot vårt sista norska stopp: Krisitansand.

Sjön i Risør
Sjön i Risør.

Vi kom till Kristiansand ungefär ett dygn efter, på eftermiddagen. Det var ett kort stopp! Vi hann med att bada, äta middag och tanka innan vi gav oss av igen. Nu? Skagen (Danmark)!

Det var en lång segling från Norge till Danmark. Den tog ungefär 28 timmar. Mitt under den seglingen bestämde vi oss för att lägga ankare och bada från båten. Det var en riktigt häftig upplevelse. Under oss var det nästan en kilometer till botten. Vi badade ett tag, käkade vår eftermiddagskaka och fiskade innan vi fortsatte vår tur. Det var bästa stunden på hela resan.

På natten, vid 2-tiden lade min patrull till i Skagen hamn. Det var spännande att göra det på natten när hela båten och staden omkring oss sov. Morgonen efter gick vi på en timmes lång promenad till “Grenen”. Det är stranden där de två haven Skagerack och Kattegatt möts. Det var jättedåligt väder men vi ville såklart bada ändå. Vi tyckte dock att det var konstigt att
ingen annan av de flera hundra turisterna som var där ville bada? Senare insåg vi att det var förbjudet att bada där, hehe.

Promenad till “Grenen”
En fyr längs vägen

Vi gick tillbaka i spöregn och bytte kläder på båten innan vi gick mot middagen! Vi hade nämligen bestämt att vi skulle gå ut och käka på en pizzeria nära hamnen. Morgonen efter var det dags att vinka hejdå till Danmark och vända tillbaka till Sverige.

Efter ett dygns segling nådde vi Marstrand. Även i Marstrand gick vi för att bada, äta glass och sist men inte minst: gå på guidad tur på fästningen som finns där. Tillbaka på båten åt vi, chillade ett tag och nyttjade Marstrands duschar innan vi gick och la oss ganska tidigt.

Marstrand fästning

För redan klockan 4 på morgonen skulle nämligen min patrull lägga ut. Vi la ut i gryningen och satte sikte på Fjällbacka. Efter 16 timmars segling nådde vi destination. Väl på Fjällbacka gick vi på Coop och satte oss även där på ett berg och såg ut över hamnen.

Fjällbacka ovanifrån

Vi lämnade Fjällbacka morgonen efter och nu var vi framme vid seglingens sista heldag. Vi nådde sista stoppet; Sydkoster, på eftermiddagen. Den kvällen lagade skepparna maten och vi skrev en låt till dem. Sedan var det sistakvällenmys <3

Morgonen efter vaknade jag precis när vi la till i Strömstad. Nu låg en dag av städning och packning och massa hejdå och vi ses igen innan jag satte mig på tåget mot Umeå igen.

Tack för att ni har läst om min Biscaya-upplevelse! Jag rekommenderar det här äventyret varmt : jag hade två fantastiska veckor!

Felica Ödmark, Utmanare – Polarbjörnarna, Tegs scoutkår