Mörkerhajk för upptäckarna

18 november, 2019 av Simon Lundgren

I  helgen som varit var det fullt ös i Bodbyn med 10 upptäckarscouter som gav sig ut med tre ledare på mörkerhajk! Vi samlades vid Bodbyns byastuga och började med att lägga in all packning sedan gick vi ut där vi lekte och åt frukt.

Till middag blev det köttfärssås och pasta som vi lagade på stormkök. När vi hade ätit och diskat undan gick vi till en liten skogsdunge, väl där fick vi släcka våra ficklampor och sedan gå in i den mörka skogen genom att följa en repbana en och en. Då vi kommit till mitten av skogen så fick vi tända våra lampor och då göra en tipsrunda i skogen där man skulle hitta frågorna genom att lysa på dem då de hade reflexer fästa på sig. Frågorna handlade om allt det vi gjort under terminen, dvs. mörker, allemansrätten, scoutkunskap, scoutlagen samt vad man ska göra om man går vilse. När vi sedan gått tillbaka till byastugan fanns där en eld och vi grillade tillsammans korv och blev sedan överraskade med marshmallows och mariekex så vi kunde göra s’mores.

Sedan fick vi äntligen gå in i värmen och lägga ut våra sovsaker och spela lite spel. Sedan gick vi och la oss. På söndagen började vi med frukost och att packa ihop våra grejer följt av att börja städa i stugan. När vi väl kom ut efter det så märkte vi att det snöat under natten och att det var klibbsnö. Vi gjorde snögubbar och andra snöskulptuter innan vi åt lite frukt och började med lunchen som var tacosoppa. Den blev jättegod och patrullerna samarbetade bättre jämfört med dagen innan. Vi avslutade hajken vid klockan två på söndagen och kan konstatera att det var en lyckad hajk!