World Scout Jamboree 2019 i USA

1 augusti, 2019 av Kristoffer Funk

Var fjärde år annordnas en World Scout Jamboree och i år var den i West Virginia, USA. 40 000 scouter från nästan alla världens länder samlades på en äng, däribland några från Tegs scoutkår.

Vi åkte först på en rundresa i två veckor för att sedan tillbringa ungefär två veckor till på själva lägret. Från Sverige åkte runt 2000 scouter på lägret. Dessa 2000 scouter delades in i 5 spår, alltså 5 olika rundresor. Inom varje spår blev scouterna indelade i grupper om 40 (36 scouter och 4 ledare). Vi från Teg hamnade i spår 4 och avdelning Kebnekaise.

Vi flög från Stockholm till Reykjavik, för att sedan landa i Chicago. I Chicago började vi med sightseeing, och vi besökte en traditionell Amerikansk Baseball Match.

I Chicago besökte vi även Great Chicago Food Depositary. Där hjälpte vi till med att sortera paprika och paketera dem. Sammanlagt sorterade vi 1305 kg paprika vilket blir ungefär 6398 mål mat.
Vi spelade även in vår egen version av låten ”Country Roads” som vi skrivit innan resan på en förträff. Låten spelades in i en riktig studio där även Bruna Mars spelat in låtar.
På vår sista kväll i Chicago gick vi på den världskända Chicago Food Market där vi testade mat från hela världen.

Därefter åkte vi buss vidare till Detroit.

Detroit är en före detta industristad. Men när Fordfabriken stängde började folk flytta därifrån. Staden gick i konkurs vilket resulterade i att stora bostadsområden nu stod tomma och började förfalla. Man har nu börjat riva de gamla övergivna husen, och det beräknas att en tredjedel av alla husen i detroit står tomma. Vi tog en cykeltur genom dessa gamla bostadsområden och kollade på alla de tomma husen.

Nu åkte vi vidare till vårt sista stopp i rundresan, Pittsburgh.

Här gick vi på en workshop där vi lärde oss massor om framtids tänkande och vi jobbade mycket med SDG målen.
Pittsburgh har Likt Detroit också varit en industristad, men när Pittsburghs Stålverk stängde satsade man stort på nya innovationer. Detta funkade bra. I Pittsburgh jobbar man nu aktivt med att lösa olika miljöproblem, men Pittsburgh är också en av världens mest tätaste städer med självkörande bilar.
I Pittsburgh besökte vi även det gamla nedlagda stålverket som nu är hem för massvis med konst, men också den alltmer återvändande naturen.

Nästa stopp var Huntington, där alla i hela Svenska Kontingenten träffades och pratade om vad de upplevt hittills på resan.
På kvällen hade vi en bal där vår avdelning klädde upp sig extra fint med kläder vi köpt på en loppis.

Till sist kom vi fram vid lägret i West Virginia. Vi byggde upp vår by och en portal till byn. Efter detta gick vi på invigningen.
Lägret anordnades av USA, Canada och Mexico. Därför hade varje land en representant som var ”programledare” under de 3 ceremonierna.
Under lägret fick man fritt gå till olika aktiviteter som fanns, mingla med scouter från hela världen eller bara hänga med vännerna man fått. Några av de aktiviteter som fanns att göra var: Ziplines, river rafting, stand up paddleboarding, skjuta på någon av de två skjutbanorna, Vattenhinderbana, höghöjdsbanor, klätterbanor, mountainbiking och mycket mer.

Efter lägret åkte vi buss till Washington där vi spenderade en dag för att sedan åka tillbaka hem.

Sammanlagt var vi borta under 27 dagar, och jag måste säga att detta var bland det roligaste jag gjort i mitt liv. Jag träffade så otroligt många nya människor från hela världen och jag lärde mig så mycket genom att prata om deras värderingar och åsikter. Om du får chansen att åka på en Världsscoutjamboree så gör det, det är absolut värt det.

– Kristoffer Funk, Utmanare – Polarbjörnarna, Tegs scoutkår